Rode M3 mikrofon teszt a Sound On Sound magazinban Az oldal nyomtatásaAz oldal nyomtatása

Rode M3 mikrofon tartozékokkalA Rode az 1960-as évek óta van jelen az ausztrál elektronikai piacon, de a cég 1998 után lett világszerte ismert, amikor elkezdtek költséghatékony mikrofont gyártani. Az elmúlt évtizedben a Rode újraírta a megfizethető árú, jó teljesítményű stúdiómikrofonok történetét, és mára csak kevés projekt stúdió van, mely egyetlen Rode mikrofont sem használ. A legújabb termék az új, sokoldalúan használható elektrét kondenzátor kialakítású M3 mikrofon - mely lényegében a kardioid elektrét változata a már nem gyártott NT3 hiperkardioid mikrofonnak, melynek valódi kondenzátor kapszulája volt (az NT3 gyártása nem állt le, raktárról megvásárolható - a szerk.).

Az M3 egy meglepően nagy méretű, de erős, műanyag hordtáskában érkezik (időközben a Rode áttért a könnyebben szállítható, kis dobozra) mikrofon fogóval és mikrofon szivaccsal kiegészítve - és 10 év garanciával! Az iránykarakterisztika előre álló, fix kardioid, és a mikrofont általános célokra találták ki, a színpadra és stúdióba egyaránt, ahol a széles frekvencia átvitele és rugalmas táplálási lehetőségei sokoldalúvá teszik. Az előfeszített elektrét kapszula nem kíván táplálást, de a beépített impedancia konverter szabványos fantom tápról, vagy 9V-os elemről is működtethető. Elboldogul a 24 és 48V közötti fantom táp értékekkel, és az elemet nem használja, ha fantom tápot érzékel a kábelén.

Rode M3 mikrofonÁttekintés

Az első dolog, ami feltűnik az M3-ason, az a hossza. Ez a mikrofon 225mm hosszú és 33mm átmérőjű, amely a legtöbb mikrofonnál hosszabb, de az NT3-nál egy hajszálnyival rövidebb. A mikrofon súlya 390g és a test csillogás mentes "szatén" szürke színű festést kapott, tetején 35mm-es kemény kosár van a kapszula védő szivacs felett. A szokásos Rode arany pont a mikrofon felső részén ül, de a Rode nagy membrános mikrofonjaival ellentétben itt nem mutatja a fő irányt: ez egy tradicionális tengely irányba mutató karakterisztikás mikrofon, arra kell irányítanod, ahol a hangforrás van!

A süllyesztett, háromállású kapcsoló és a hozzá tartozó piros LED az arany pont alatt kapott helyet, de feliratokat sajnos nem (a hibát javították, ha felirat nem is, de elég egyértelmű ábrák segítik a funkciók kiismerését - a szerk.). Az alsó, a kikapcsolt állapotI, ha  a belső, elemes táplálást használod, és hangtalanítja a mikrofon kimenetét, ha fantom táplálást kap. Amikor a kapcsolót az alsó helyzetéből átkapcsoljuk, a LED átmenetileg világít a megfelelő elem állapotot jelezve, vagy folyamatosan világít, ha a feszültség már kezd alacsony lenni. Az egyetlen lehetőség a fantom táp meglétének ellenőrzésére, ha kihúzzuk, majd visszadugjuk a csatlakozót, melynek hatására a LED felvillan. A középső állás a normál működést eredményezi, míg a felső állásban egy másodfokú (12dB/oktáv) mély vágó szűrőt kapcsolunk be, mely 80Hz -nél vágja a  tapi zajt és a kis frekvenciás zörejeket, vagy éppen segít a mélygazdag hangforrás jelét megszelídíteni. Ezek hasznos lehetőségek, de őrültség, hogy nincsenek jelzések (ábrák vannak - a szerk.).

A mikrofontest alsó fele lecsavarható, hogy hozzáférhessünk az elemtartóhoz, mellyel megbizonyosodhatunk a fém ház erősségéről is. Ez egy életnyi használatra tervezett mikrofon. Az elemtartó egyértelműen jelzi az elem behelyezés módját, és egy íves műanyag pöcök biztonságosan a helyén is tartja az elemet amikor a mikrofon test alja le van csavarva. A specifikáció szerint több, mint 200 óra használat érhető el egy alkaline elemmel, amely körülbelül 6 hónapnyi használat, ha hetente két koncert van.

Elrejtve, az elemtartó felett, a mikrofontestben van egy másik, háromállású kapcsoló. A jó hír, hogy ez már feliratozott. A rossz pedig, hogy nem kapcsolhatod szabad kézzel - szükséged lesz egy kis csavarhúzóra vagy tollra. Ez a kapcsoló egy csillapítást iktat a kapszula és az impedancia konverter közé, 0, 10, vagy 20dB csillapítással, amely azt jelenti, hogy a mikrofont nagyon közel is teheted nagyon hangos forrásokhoz.

Rode M3 mikrofon frekvencia átvitel

A technikai jellemzők jók ehhez a mikrofon fajtához és ehhez az árszinthez. A frekvencia átvitel 40Hz  -  20kHz, és a diagram szerint letörés van az alján, nagyjából 3dB 100Hz-en és 10dB 40Hz-en. Elég egyenesnek mondható 100Hz és 4kHz között, felette van néhány 2dB-es csúcs a  fenti, 20Khz 3dB-es síma lefutás előtt. Ez egy lenyűgözően egyenes, és széles frekvencia átvitel, fleg az AKG C1000S-hez képest (talán a leginkább közel álló, összehasonlítható mikrofon), vagy bármely más, hasonló árú, dinamikus mikrofonhoz képest.

Rode M3 iránykarakterisztikaA saját zaj 21dBA, amely megfelel a C1000S értékének és egy 0.75 colos elektrét kapszulának (az NT3 esetében ez 16dBA). Az érzékenység 6.3mV/Pa, amely egy kicsit alacsony a kondenzátor stúdió mikrofonokhoz képest (habár a így is jobb C1000S értékénél), de kétlem, hogy ez gondot okozna a tipikus, közeli mikrofonozásos felhasználás során a projekt és home stúdiós környezetben vagy a színpadon. A maximum hangyomás szint (SPL) 142dB az 1%-os torzításnál (5dB-lel jobb az AKG mikrofonnál). Az M3 megbírkózhat a közeli vokál, hangszer alap és overhead mikrofonozási helyzetekkel torzítás nélkül.

Használatban

Az M3 robosztus kivitelű, a mellékelt mikrofonfogó törhetetlennek tűnik. A fantom táplálást elemmel és kábelen keresztül biztosítottam, mindkét esetben tökéletesen működött. Az elem élettartamot nem tudtam tesztelni, de egy használt elemmel vígan működött egy az heti használat során.

Amikor közeli vokálra használtam, a mikrofon tejes hangterjedelemben, szépen szólt, egy  mérsékelt, szelős emeléssel a magas tartományban. Hogy őszinte legyek, sokkal drágább mikrofon hangját kaptam, mint amennyibe került - és ez általános a Rode mikrofonok tekintetében!

OK, ennek a mikrofonnak nincs annyira átütő hangja a színpadon, mint az SM58-nak (nincs olyan klasszikus átvitele) és ameddig a szűrő be nincs kapcsolva néha túlságosan is kiegyenlítetten szól, de a stúdióban ez a tulajdonság előny. Valójában, úgy tűnik, kicsit egyenesebb az átvitele a Rode NT5-nél a fő tartományban, és csak egy kicsit kevésbé egyenes az alsó tartományban.

Az akusztikus hangszereken jól működött az M3, szép eredményeket adott az akusztikus gitáron és klarinéten, mindkét esetben szinte hozzá se kellet nyúlni az EQ-hoz a keverőn, ami bíztató jel. Az elektrosztatikus mikrofonoknál jellemző magas frekvenciás rezonanciákat jól megszelídítették az M3 esetében, és ez úgy sikerült, hogy még mindig jó tranziens átvitele, tiszta hangja maradt a mikrofonnak.

Az M3 egyértelmű induló az overhead mikrofonozási versenyben, a jó magas tartománynak köszönhetően, és valóban jól működik, sima, élettel teli cineket  közvetít a néhány más mikrofonra jellemző agresszivitás nélkül. Meglepően jól működött közeli dob mikrofonként is, még a pergőn is. A 20dB-es pad bekapcsolásával nem volt torzítási probléma, amkor közvetlen a bőr  pergő fölé tettem, és a hang testes volt, sok pergéssel" és részletességgel. Szerencsére a dobosomnak ügyes keze volt, de biztos vagyok benne, hogy a mikrofon - az erős fém konstrukciónak köszönhetően - az őrült dobosokat is túléli. Persze a mikrofon hossza kényelmetlenné teszi, a pergő fölé való rögzítést, és szintén nehézkes a lábcinekre irányítani.

Az iránykarakterisztika elég feszesnek és jól irányítottnak tűnik a legtöbb frekvencia tartományban -  ez egy jó eredmény egy ilyen árú mikrofonnál - és ez lehetővé teszi az A/B és X-Y sztereó mikrofonozás használatát mondjuk dobok vagy zongorák esetében. De nem ajánlott az M3-at távoli sztereó mikrofonozásra használni, mert a saját zaja és a kis kimenetei feszültsége relatív zajos eredményt produkálna. Például a kedvenc Sennheiser MKH40s mikrofonom (melyet sokszor használok távoli mikrofonozásra) 9dB-el kisebb saját zajjal, és 12dB-el nagyobb kimeneti jelszinttel rendelkezik. Persze körülbelül 24dB-el többe is kerül.... Mindent arra kell használni, amire való. Az M3 nagyon jó az árához képest, könnyen hozza, vagy felülmúlja jellemzőiben az árkategória versenyzőit.

Ahogy említettük az előbb, a leghasonlóbb mikrofon az AKG C1000S, ehhez képest a Rode M3 kiegyenlítettebb, szélesebb frekvencia átvitellel, nagyobb headroom-al, szinte azonos zajjal és érzékenységgel és változatos táplálási lehetőséggel rendelkezik (de hogy korrektek legyünk, az AKG  12V fantom táppal is működik).

Tisztán, részletgazdagon, testesen és kiegyenlítetten szól, és szinte mindenre használható, amire egy home stúdióban szükség lehet: a vokáltól az ütősökön és akusztikus gitáron át  egészen a Marshall gitár alapig. Létezik néhány "ezermester" mikrofon, melyek minden esetben jól elvégik a rájuk bízott feladatot. A Shure SM57, a Sennheiser MD421 és a Neumann KM184 lenne az ilyen listámon az első három helyezett - de a Rode M3 is a listára kerülne: ennyire meggyőző. Bárki szűmára ideális első mikrofon lehet, aki éppen egy új home stúdiót épít szűkös költségvetésből, de minőségi felvételt akar készíteni sokféle hangforrás használatával.

Forrás: Sound On Sound Magazon